Vanliga frågor

Här publicerar vi kontinuerligt svar på frågor som kommer till Protech.

  • Om du inte hittar svar på din fråga är du välkommen att ta kontakt med vår support. Supporten finns tillgänglig alla dagar mellan klockan 08:00-17:00.

    Kontakta supporten
  • Jag ska flytta/transportera min 3D-printer. Vad bör jag tänka på?

    abs-transportsäkring-stratasys-protech.pngSvar: Du behöver två stycken transportsäkringar som ska fästas på x och y bältet för att säkerställa att huvudet inte rör sig under transporten. Du laddar ner .stl-filen för transportsäkringen här som du sedan kan printa i din 3D-skrivare. Obs, detta gäller Fortus250mc, uPrint och alla Dimension maskiner.


    Vår 3D-printer extruderar inte modell/supportmaterial, vad gör vi nu?

    Svar: Börja med att följa instruktionerna under avsnittet "Recovering from Loss of extrusion" i användarmanualen. Om det inte går, kontakta Protech support.


    Vad ska jag göra när bitarna släpper från plattan på min uPrint/Dimension 1200 skrivare?

    Svar: Var god verifiera att byggplattan inte är använd tidigare eller har varit i tvätten vilket påverkar fästytan negativt. Om problemet kvarstår trotts ny byggplatta, var god utför två stycken Z kalibreringar:

    1. Tryck "Maintenance"
    2. Tryck "Machine"
    3. Tryck "Tip"
    4. Tryck "Calibrate Z"
    5. Tryck "Start Part". 3D-skriveren kommer att kalibrera sig helt automatiskt, med hjälp av två referens block som skrivs ut på plattan. (Kalibreringstiden beräknas till ca 15 minuter).
    6. Repetera steg 1-5 för att verifiera korrekt kalibrering.


    OBS! Z kalibrering skall alltid byggas på nya, oanvända plattor. Om detta inte löser problemet, var god kontakta Protech support.


    Vilket filformat behöver jag för att producera en del i min FDM-maskin?

    Svar: FDM kräver användning av STL-filer.


    Vi har två printade detaljer i ABS som ska limmas ihop, vilken typ av lim bör vi använda?

    Svar: Protech rekommenderar att man sammanfogar detaljer med Cyanoakrylat.


    Hjälp, jag får inte kontakt med 3D-printern från min dator!

    Svar: Verifiera att din printers IP-adress stämmer överens med den som finns i Catalyst/Control Center.

    Så här verifierar du IP-adressen i programvaran:
    För uPrint/Dimension: CatalystEX > Printer Services > Manage 3D-Printers...
    För Fortus: Control Center > Services > Manage FDM systems

    Så här verifierar du IP-adressen i maskinen:
    För uPrint/Dimension: Maintenance > System > Network
    För Fortus: Maintenance > Administration > Network Configuration

    Om det fortfarande inte går, kontakta Protech support.