Ladda ner white paper
Fyll i dina uppgifter så skickar vi dokumentet till din mejl.
Optimera design, produktion och reservdelstillverkning med polymer
Vill du förstå hur företag som General Motors, Radford Motors och Roush Performance använder polymera material i 3D-printning för att minska vikt, kapa ledtider och förenkla tillverkningen? Denna guide visar hur polymerer ersätter metall i fordonstillverkning – med bättre flexibilitet, hållbarhet och ekonomi som resultat.
Lär dig vilket material som passar var i tillverkningskedjan – från prototyp till låg- och högvolymsproduktion. Detta får du veta i guiden:
Vilket material för vilket ändamål?
- Produktutveckling (mock-ups, prototyper, visuella modeller)
- Produktionsstöd (fixturer, jiggar, verktyg)
- Slutproduktion (låga till höga volymer, reservdelar)
Praktiska exempel från industrin
General Motors ersatte tunga ståldelar i ett transportband med 3D-printade nylonkomponenter och sparade 75 % i ledtid. Radford Motors använde FDM för att tillverka dashboards i sin Lotus Type 62-2, medan Roush Performance producerade tusentals delar till Ford F-150 – snabbare och till lägre kostnad än formsprutning.
Så väljer du rätt material för varje steg i tillverkningen
Få insikter om material som tål UV-ljus, kemikalier, höga temperaturer eller kräver flexibilitet och stötdämpning. Oavsett om du behöver slitstarka verktyg eller transparenta detaljer med perfekt finish – rätt polymer gör skillnad.
Prestanda jämfört med metall
Polymerer väger mindre, kräver mindre underhåll och kan formas snabbare än metall – utan att kompromissa med styrka. I många fall är de ett bättre val för både funktion och ekonomi.
Ladda ner guiden och få en komplett översikt över de mest använda polymera materialen inom fordonsindustrin – direkt i din inkorg.
Ladda ner white paper
Fyll i dina uppgifter så skickar vi dokumentet till din mejl.
